Cat, cand, cui si cum daruim?

12640338-violet-gift-box-with-a-card-a-ribbon-and-the-words-gift-for-you-red-rose-leaves-isolated-on-white-ba

O sa-mi spuneti ca v-ati saturat de subiectul asta. Va cred. Si eu. Dar continui sa ma intreb.

La un moment dat, Andreea, prietena mea, m-a oprit dintr-o lunga polologhie si m-a intrebat: crezi ca toti oamenii pe care i-ai ajutat de-a lungul anilor, de cele mai multe ori, dandu-ti si camasa de pe tine, au meritat asta?

Am dat sa sar imediat cu gura: „…pai sigur ca da! adica imi cerusera ajutorul sau nu, eu i-am ajutat in situatii delicate de viata cu absolut tot ce mi-a stat in putere”.

Am mai zis io cateva chestii asa pe nerasuflate, iar Andreea a tacut si m-a ascultat. Cand eu am crezut ca am facut-o sa inteleaga, ea m-a intrebat sec:

– Auzi?…prietenii tai aveau joburi?

-Da

-Si unde sa stea?

-Da

– Si de ce crezi tu ca mereu voiau bani de la tine?

– Pentru ca nu castigau suficient.

– Si tu?

– Nici eu, poate, in anumite momente, dar ei erau mai importanti.

– Mai importanti ca tine?

– Pai da! Ca erau prietenii mei!

– Si tu?

– Eu…ce?…

– Si tu nu erai importanta?

– Ba da, dar eu ma descurcam.

– Si cand nu te-ai mai descurcat? Au fost alaturi de tine?…

Aici am tacut si mi-am muscat buzele. N-am mai zi nimic pentru o perioada. Mi-era ciuda si daca as fi putut, probabil ca as fi plans.

– Te-ai gandit vreodata ca ajutand niste oameni care aveau tot ce le trebuia, de fapt, tu ai intervenit in traseul vietii lor si i-ai handicapat de niste experiente si de niste lectii?

– Nu. Nici o secunda nu m-am gandit la asta….

Sigur ca e bine sa daruiesti, sa oferi, sa ajuti. Gandeste-te insa, inainte de asta, daca nu cumva nu ar trebui sa o faci cu anumite persoane. Poate ca anumiti oameni au nevoie sa isi ia lectiile lor de viata, poate ca trebuie sa treaca prin niste experiente ca sa invete.

Si eu am trecut prin experientele mele. Uneori ajutorul mi-a prins bine si l-am inteles ca atare. Sigur ca asa s-au mai nascut si ceva datorii morale, printre altele.

Am privit-o pe Andreea in ochi si i-am zis:

– Deci nu ma ajuti…sa-nteleg…

– Ba da, te ajut spunandu-ti: trezeste-te si fii iarasi TU!  Altfel nu te ajut pentru ca subconstient ai vedea ca se poate si in varianta asta si ai abandona lupta.

In cateva luni mi-am revenit si mi-au ramas vorbele astea in cap. Am luptat cu inversunare, cu patos, cu dementa poate, dar mi-am revenit. Pentru ca da, in momentul acela, aproape ca abandonasem lupta.

Ala cred ca a fost cel mai pretios ajutor in perioada aia. Faptul ca nu am primit nici un ajutor  (in acceptiunea larg inteleasa a termenului) ci doar un sut bine plasat in constiinta.

De atunci si eu sunt atenta cui ii ofer ajutor si cum, cat, in ce fel si mai ales cand. Pentru ca din acel moment cred ca am inteles ca nu exista pe lumea asta om mai important decat propria persoana. Nu stiu sa fiu egoista. Dar am invatat sa fiu realista.

Oamenii pe care i-am ajutat de- a lungul vietii au uitat rapid si de ajutor si de mine si de tot. Nici nu ne mai salutam intre timp. M-a durut o perioada. M-ar fi ajutat simpla lor prezenta in niste momente dramatice de viata, dar ei aveau alte preocupari. I-am iertat pe toti intre timp si, datorita acelor experiente am invatat sa-mi selectez mai bine prietenii din prezent.

Am invatat ca timpul meu e pretios si am invatat ca eu m-am izbit de greutati in viata si le-am facut fata.

Probabil ca expresia „easy come, easy go” nu e doar o simpla expresie. Ce-ti vine pe tava nu poti aprecia ca ceva pentru care ai muncit, te-ai zbatut, te-ai luptat. Si ca atare nu vei putea aprecia la justa valoare.

Toata viata mea i-am ajutat pe cei din jurul meu. Fara discernamant. Lectia mea de viata a fost sa pierd tot si sa inteleg ce inseamna, de fapt, ajutorul.

Cred ca ajutorul trebuie dozat intelept si nu oferit oricui, oricum, oricand, oriunde. Poate pentru ca e ceva extrem de pretios si putini stiu sa-i aprecieze valoarea.

Avand extrem de putini prieteni adevarati in jur, care m-au ajutat enorm intr-o perioada grea, mi-am dat seama si ca e bine sa ai parte de ajutor atunci cand trebuie. De aceea le sunt atat de recunoscatoare si le multumesc in fiecare zi. Poate pentru ca mi-am invatat lectiile de viata si, dincolo de asta, stiu sa apreciez niste lucruri cu o mare valoare, dincolo de valorile materiale in sine.

Nuami, asta ca sa raspund altfel, comentariului meu la statusul tau🙂

4 gânduri despre „Cat, cand, cui si cum daruim?

  1. bine ca am invatat, as zice eu! era mai nasol daca mergeam inainte pe drumul acela! m-a ferit natura de invidie, de lipsa de apreciere. de gelozie nu, ca am avut o data accese de gelozie si m-am ingrozit de cat de proasta pot fi uneori… crezand eu in sinea mea si fiind educata sa cred ca toti oamenii sunt frumosi si buni, mi-am furat-o de nu m-am vazut. nu-s facuta bine % nici acum, dar macar acum, constientizand, ma mai autoeduc. E greu. Da’ e bine. Din ce in ce mai bine!🙂

    Apreciază

  2. draga mea draga ….stiu ce zici …sint partial de acord cu Andreea dar citeodata un sfat nu e suficient ..uneori in jurul nostru sint oameni care au nevoie de un pic de sprijin si se ridica singuri si altii care stau pe tine cu santaj emotional ..dar ziceai tu bine -oleaca de discernamint se impune .. statusul meu se referea strict la barbati-cer mult de la un barbat pt ca sint pretioasa …pt ca sint speciala , pt ca sint in preajma lui …cind nu gindesc asa ma ia frica si nesiguranta-cind imi amintesc cine sint imi dispare cocoasa si sint eu , cea care cere ori tot ori nimic! mi-esti draga de mor …si cine stie cum ne-om sprijini la un moment dat-mai mult decit o facem pretuindu-ne una pe alta!

    Apreciază

  3. eu am luat statusul tau ca pe o chestie generica. si de aceea am comentat. dar daca vine vorba de capitolul barbati, aici discutia este lunga. ca si in cazul barbatilor subiectul femei :))
    sa ne apucam de treaba zic!:)
    te iubesc tare de tot!!!! asta ca sa nu zici ca nu stiai, la o adica!🙂

    Apreciază

Lasă un răspuns

