Calatorie dus – intors din baroc in prezent si invers, la deschiderea Bucharest Early Music Festival

IMAG0167

Renasterea e o perioada despre care imi place sa discut sub toate aspectele sale – si alea bune si frumoase si alea mai putin placute. N-o sa ma lansez in acest subiect azi. O sa va povestesc despre o alta epoca.

N-ai uneori senzatia ca vrei o perioada de liniste si mai apoi simti nevoia de ceva mai complicat? Ei bine, asa am simtit eu barocul.

O perioada de aproximativ 150 – 200 de ani (istoricii o plaseaza intre 1600 si 1750, dar, dupa cum stim, nu exista un buton de start / stop la punct fix) in care au dominat ornamentele complicate si intortocheate – in muzica, in arhitectura, in moda etc. Inventiile au continuat si in aceasta perioada si ne bucuram de efectele lor si in ziua de azi.

Cand spun baroc gandul ma duce la Ludovic al XIV-lea – Regele Soare, la balurile fastuoase, la bijuteriile, picturile si muzica extrem de incarcate, dar atat de placute ochiului si sufletului. Desigur cu masura!🙂 In opozitie saracia maselor, mizeria, tensiunile si conflictele sociale si militare. Dar, oare, nu despre aceasta opozitie vorbim indiferent de epoca istorica?…

Barocul invoca opulenta.

In aceasta perioada am simtit nevoia de o pauza de la orice are legatura cu realitatea pe care o cunoastem cu totii.

De aceea a fost atat de binevenita invitatia lui Laurentiu la concertul de deschidere al Festivalului de Muzica Veche „Bucharest Early Music Festival”, aflat la a IX-a editie.

Despre Laurentiu si proiectele lui am mai scris aici.

Acum 15 ani cand mi-a prezentat pentru prima data proiectul sau cu festivalul mi-a parut extraordinar de rau ca nu am putut sa il ajut. Piata nu numai ca nu era pregatita pentru asta (si cand spun piata ma refer la clienti), dar nici nu avea educatia necesara.  Nici acum nu cred ca e foarte diferit, dar se pare ca exista si cativa oameni potriviti la locurile potrivite din moment ce festivalul a reusit sa ajunga la editia a IX-a.

Despre desfasurarea lui gasiti detalii pe cariereonline.ro

Concertul de deschidere a stat sub semnul lui Rameau, muzicianul curtii Regelui Soare. De undeva din sala a aparut un cuplu in costume de epoca. Au inceput sa cante si acordurile lor au umplut sala care stralucea parca mai tare.

Stii, cu niste ani in urma ma plimbam prin gradinile Luxembourgului. Am io o iesire preferata care da intr-o cafenea pe care o ador. Habar nu am cum si de unde in capul meu am auzit acorduri de muzica baroca si brusc m-am vazut inconjurata de curteni. Atat de reala a fost starea, ca am tresarit speriata, venind in realitate. M-a umflat rasul.

– Oh, well, e atat de bine ca merita sa ma intorc in stare!

Si muzica a reinceput. Am inceput sa dansez si oamenii din jur imi zambeau. Era un soare cald de toamna tarzie si ploaia a inceput abia dupa ce m-am asezat pe teresa cafenelei, uitandu-ma lung la aleea care ma transportase in acea epoca indepartata. E o amintire tare draga mie!

Revenind pe meleagurile noastre. La inceput a fost Manastirea Cotroceni, ridicata in 1679 de domnitorul Serban Cantacuzino. Abia mai tarziu, Cuza si-a stabilit resedinta aici si a fost urmat de Ferdinand.

Castelul este construit in stil clasic venetian si imbogatit cu o aripa in stil national romantic. Ceausescu darama biserica manastirii in 1984, in plina perioada de renovare a ansamblului puternic avariat de cutremurul din ’77.

….invitati de acordurile care umpleau palatul si sufletele deopotriva, au mai aparut doi muzicieni si la putina vreme, doi dansatori. Toti imbracati in costume de epoca. O fresca vie a curtii lui Ludovic al XIV-lea. Sufletul meu si-a luat zborul si m-am regasit la curtea Frantei.

Si acolo am trait concertul pana la ultimele sale acorduri.

Ce pot sa va spun cu mana pe inima e ca extrem de rar am afirmat in ultimii 10 ani ca un eveniment e realizat foarte bine. Despre concertul care a deschis festivalul pot sa va spun ca a fost exceptional gandit si organizat si sper din toata inima ca toate evenimentele din cadrul Bucharest Early Music Festival sa fie cel putin pe masura primului.

Imi e foarte greu sa scriu, pentru ca inca nu gasesc cuvintele potrivite sa descrie emotiile traite, dar sper ca v-am trezit curiozitatea pentru ca joi, la Biserica Anglicana, va avea loc al doilea eveniment al festivalului. Detalii gasiti aici. Din cate stiu eu nu mai sunt asa multe bilete, asa ca, daca va doriti, cred ca trebuie sa incercati sa va cumparati biletele cat mai repede.

Ca instrument care sa ma ajute sa ilustrez stiti ca am celebrul telefon, asa ca sa nu aveti pretentii de calitate. Sper doar sa va inspire dorinta sa mergeti la concertele din cadrul Festivalului de Muzica Veche „Bucharest Early Music Festival” pentru ca va veti simti sufletele altfel.

IMAG0144_BURST001 IMAG0144_BURST002_COVER IMAG0145_BURST002 IMAG0146 IMAG0147 IMAG0148 IMAG0149 IMAG0150 IMAG0151 IMAG0152 IMAG0153 IMAG0154 IMAG0155 IMAG0156 IMAG0157 IMAG0158 IMAG0159 IMAG0160 IMAG0161 IMAG0167 IMAG0168 IMAG0169

Lasă un răspuns

