Poduri

o-IYA-VALLEY-BRIDGES-570Era cald…nu stiu daca primavara, vara sau toamna…nici nu conteaza…era frumos si bine…

La poarta o gasca guresa de fete veneau sa il „ceara” pe frate-miu la nu stiu ce „ieseala” prin targ. Eram in clasa a IV-a sau a V-a… Ma tupilasem dupa un cires si observam.

Frate-miu care se simtea aiurea, ai mei care erau fericiti de gasca lui, eu – admirand.

„Cand o sa ma fac mare asa o gasca o sa am si eu!”

Stiam absolut tot despre gasca lui frate-miu. Ii admiram si ii iubeam in tacere pe fiecare dintre ei. Ei erau…idealul meu. Ei erau, toti la un loc si fiecare in parte, ceea ce voiam eu sa devin „cand o sa ma fac mare”.

Au trecut anii…

Cut

Bloc, de data asta, bloc comunist, desigur in buricul targului, dar tot comunist. Cineva suna la usa tradand nerabdarea.

Mama deschide.

Un par cret si lung si zburlit si negru ca pana corbului – tabloul insotitor al unei voci de vrabii gurese

– Sar’ mana, io-s John, Joan e-acasa?!!!

Pe modelul „buna ziua am venit sa-mi dati toporul!”

Nu se aude, dar mama rade in hohote in interiorul ei. Eu o aud, desi sunt in camera mea. Ies.

– Draga mea, a venit Ioana in vizita la tine

– Cine?…Colilia?!!!

– Da, cred ca ea e, pana acum nu am cunoscut-o decat din povestile tale, dar eu cred ca ea ea. Te asteapta deja in sufragerie.

Cut

– Alo, mama?

– Ce mai faci? Esti bine?

– Ihi, facultate, job….stii…is obosita mama….ma primesti sa dorm cu tine?

– Ce vorba e asta? Cand vii? Esti deja in gara?

– Nuuuu….intrebam ca sa ma simt mai bine…

– A venit Paul in vizita pe la noi

– De ce? Stia ca sunt in Bucuresti!

– A venit sa stam la povesti si sa se joace cu Cristina. Mie mi-a adus cadou flori si bomboane, iar Cristinei o jucarie…

– N-are voie! Ce cauta Paul la voi in lipsa mea? Nu e drept! Ma enervati!

Am inchis nervoasa. Nu era drept! De ce sa se duca prietenii mei la ai mei? Adica…da’ de ce, la o adica?!…Deci ei nu veneau la mine pentru mine? Veneau pentru ai mei? Ai mei sunt doar ai mei! De ce in lipsa mea?!!!…

Ma calmez si sun din nou

– Nu mai cheltui banii aiurea. Am inteles – esti bine si esti geloasa ca ne viziteaza fostii tai colegi si prieteni

– Normal! Voi sunteti AI MEI, asa cum ei sunt AI MEI, doar ca altfel!

– Stii ca o iiubeste pe Cristina, de ce esti rea?!

– Nu-s rea, is nervoasa! Nu mi se pare drept!

– Esti copil!

– Iar tu….TU….esti prea MAMA!

CUT

– Mama, de ce nu te superi tu definitiv pe mine cand iti spun porcarii?

– Pentru ca esti prostuta si atunci totul e mai simplu

– Da’ nu-s proasta deloc!

– Tocmai! Am spus prostuta – are alta semnificatie, daca esti atenta la mine.

– Ma primesti sa dorm cu tine? Vreau sa ma tii in brate, am nevoie de evadarea in tine

– Ce vorba e asta? Esti in gara?

– Nuuu…ziceam asa….mi-e bine cand imi zici ca ma primesti…Adica stiu, dar e bine sa aud. Auzi?

– Da, te ASCULT

– MAMA, de ce esti tu asa de…MAMA?

– Pentru ca niciodata nu as fi putut altfel….Nu tine de mine

– Tine de Dumnezeu?

– Poate…dar cred ca e mai mult….

CUT

– De ce nu ne-ai spus ca vii acasa? Cristina are varicela si tu nu ai avut nici o boala a copilariei, asa ca e periculos pentru tine. Oooof….treci in camera ta si te rog, nu te apropia weekend-ul asta de fata – e important pentru voi amandoua!

(…)

– De ce ai facut asta?!!!

– ….pentru ca si ea mi-a distrus colectia de masini teleghidate si toate celelalte jucarii! De AIA!

– Bine, dar ea inca nu are 3 ani!

– Si ce?!!! Mi-a distrus jucariile de care eu am avut grija!

– Si de ce nu ar fi mai simplu sa recunosti ca o iubesti atat de tare ca i-ai furat ursul de plus ca sa o simti langa tine?

– De ce as recunoaste asta? In fond, e doar o razbunare!

– E o prostie si ma asteptam sa te comporti ca o persoana matura. Da-mi ursuletul sa i-l dau fetei ca plange dupa el. De fapt, plange dupa tine, ca nu ati putut sa va vedeti weekendul asta…

– NU! Nu-i dau ursul, iar daca mi-l iei cu forta fac scandal de afla tot blocul!

– Ce copil esti!

– Ce….mama esti!

– Te rog doar sa te gandesti!

– Da, m-am gandit! Ursul asta va sta toata viata lui cu mine!

CUT:

– Dormi cu ursul?

– Ihi! Ti l-am furat cinstit cand erai mica! Mi-am razbunat colectia de masinute pe care ai distrus-o!

Rade! Rade cu rasul ei colorat si frumos si plin. Are 20 de ani, iar eu dublu. Radem amandoua.

– De ce?

– De ce…ce?!

– De ce mi l-ai furat?

– Pentru ca asa am vrut EU!

-Minti!

– Sunt….matusa ta! Poti tu sa spui ca mint?

– Da! – si rade in hohote

Rad si eu…stramb…dar rad, prinsa cu mata in sac.

CUT:

Dupa 20 de ani de la terminarea liceului. Aflu povesti care ma uluiesc. Am sentimentul ca am trait in alt univers fata de colegii mei, iar singura concluzie pe care o trag e aceea ca eu am trait intr-un bol de sticla, ca o printesa si habar nu am avut ce se intampla in jurul meu.

Se aude o voce guresa si STIU ca de sub vulcanul de par cret apare Joanna.

– Tii minte de unde ni se trag numele?

– De la Vargu, evident!

Vargu a fost mentorul adevarat al multor generatii.

Ne redescoperim dupa 20 de ani. Ea e la fel. Eu nu stiu cum sunt. Simt doar ca imi era dor de ea – vulcanul, iuresul, guresa, inteligenta, faina.

– Fata, imi era tare dor de tine!

– Si mie! Sa-mi dai semn cand vii pe la mare!

– O sa-ti dau!  – stiam ca mint.

Stiam ca nu o sa-i dau semn. N-am o explicatie!  Ea e adolescenta mea rebela. Ea e prietena mea. Nu stiu de ce nu ii dau un semn. Mi-e frica de mine, de fapt. Daca o sa fie dezamagita de ceea ce am devenit eu? Daca rasul ar disparea? Habar n-am…nici nu imi fac probleme – ca de obicei o sa ne vedem atunci cand ‘the time is right”. O admir. Nu stie! O admir pentru OMUL care a devenit si pentru cariera ei. O admir pur si simplu. Ma gandesc sa iau bataie de la cineva, sa mi se rupa ceva oase si sa ajung la ea – medicul. E o rara avis! Daruita si de un tonus care te da jos de pe scaun. Mi-e dor de rasetele adolescentei noastre, de polemici, de chiuluri, de aparitia ei neasteptata la usa mea si de mama si de tata…

Cut…

travelingul vine dinspre orizontul marii catre mal

Am inceput sa numar invers si nu ma deranjeaza. E placut sa-ti amintesi lucruri frumoase care dovedesc ca nu ai trecut degeaba prin viata si ca, fara sa iti dai seama, ai avut in jur doar OAMENI FRUMOSI

Hai pa!

2 gânduri despre „Poduri

  1. CUT

    Catalina suna la voi pe fix (era totusi 1985), dupa admiterea la facultate (si ea si frate-tau la aceeasi scoala). Raspunde o voce masculina.
    Catalina:
    -Giovanni, sa ma c.c in gura ta, am intrat amandoi, ma!
    Si se pune pe ras, nene…

    Catalina, draga de ea, credea ca-i Giovanni (tot de la Vargu citire si supra-numele lui).

    Atata doar ca era taica-tau…

    Fato, io pe tine si pe nebun va iubesc de nu mai pot !

    Apreciază

  2. Si noi te iubim la fel si stii asta deja!🙂 Si zic si aici ca faza aia e memorabila! Tata razand in hohote, Catalina fastacindu-se cand si-a dat seama ca vorbeste cu el si nu cu frate-miu, toata lumea fericita.🙂

    Apreciază

Lasă un răspuns

