Deficitul de atentie vs statuia de la CC

Monumentul_Renasterii_Nationale

Am mai zis de cateva ori ca o sa scriu chestii serioase, dar de fiecare data mi-am gasit scuze. Motive ar fi multe. Oricum pe voi nu va intereseaza chestiile serioase.

Dar despre asta o sa scriu, pentru ca oricum vine in continuarea ideii pe care am mai enuntat-o intr-o postare mai veche: confortul handicapeaza.

Azi o sa va zic parerile mele despre tehnologie si nu numai.

Sigur ca evolutia omenirii e o chestie pe care o vedeti normala.

Si daca aceasta evolutie este, totusi, o involutie care ne face sa ne autodistruge? Am mai spus, de asemenea, ca eu cred cu tarie ca suntem cea mai proasta reprezentare a societatii omenesti si chiar am vrut sa scriu un articol cu titlul „secoul XX – a doua epoca intunecata a omenirii” (pentru cei ne-prieteni cu istoria – Evului Mediu i se mai spunea asa).

Daca mai aud chestia aia cu oamenii de acum multe secole care erau inapoiati eu fac cu nervii nervosi.

Ma, manca-v-ar mama, in secolul XXI nu avem tehnologia necesara sa mutam megatonele alea de pietre pe care le mutara „primitivii” sa construiasca temple si „piramizi”, in medicina nu avem cunostintele necesare pentru vindecarea bolilor, pentru ca intre timp, destepti de prosti ce suntem am inventat industria pharma care „amelioreaza simptomele”, adica ne furam ca dobitocii caciula, in timp ce, de exemplu, in antichitate se foloseau, dincolo de instrumente chirurgicale, vibratiile sunetului, apa si alte cateva elemente gratuite pe care natura si acum ni le pune la dispozitie pentru a trata cauza. Nu va mai reamintesc ce spunea Herodot despre medicina practicata de daci, ca e inutil, nu?!!!…

Luati orice domeniu si discutam cand vreti voi, comparativ.

Primitivii aia de peste tot din lume, inclusiv betivii nostri de daci, facura cele mai fidele calcule si facura cele mai bune calendare, „vazura” stele pe care noi nici cu toata tehnologia nu le vedem. Despre ce pusca mea discutam?!!!

Si, ce sa vezi, lasara in urma lor lucruri durabile. Desigur suntem atat de inteligenti incat nici macar nu intelegem la ce naibilor foloseau toate alea. Putim a inteligenta!

Acum ne intoarcem la maimuta. Desigur, gratie tehnologiei. Mai degraba gratie unui plan de indobitocire, caci, asa cum sustineam inca din adolescenta, e mult mai simplu sa tii in mana o turma de oi decat o mana de oameni inteligenti, pregatiti si educati.

Ce fac aceste calculatoare?

Sigur ne usureaza viata. Adica ne handicapeaza.

Daca inainte ne gandeam cum sa desenam un cerc acum dam click pe tools>shapes>circle>insert circle sau, mai simplu, il „luam” cu drag & drop.

Fiecare detaliu din asta care pare ca ne usureaza viata, de handicapeaza din ce in ce mai mult. Creierul are nevoie de antrenament, nu de „servite”. Alzheimerul, altadata cunoscut sub denimirea simpla de scleroza a devenit boala secolului. Pai cum dracu sa nu fie? De cand nu ati mai pus mana sa scrieti cu stiloul sau creionul (specificare extrem de exacta a instrumentelor de scris!) pe hartie, ca practica zilnica?

Stiti cam ce inseamna acest exercitiu aparent banal pentru creierul uman?

Sa va zic asa, rapid cateva:

– formularea mai clara si mai exacta a gandurilor (cand scrii pe hartie nu ai tasta delete; in plus, insusi exercitiul scrisului pe hartie ia mai mult timp decat scrisul la calculator care tine strict de motricitate si asta te face sa te gandesti mai mult la ideile pe care vrei sa le exprimi etc)

– exprimarea in cea mai potrivita forma a gandurilor (vi s-a intamplat, de cand cu tehnologia asta, ca, intr-o discutie cu cineva sa constatati ca ati gandit ceva, dar ati exprimat cu totul si cu totul altceva?!!! think about it!)

– constientizarea si prezenta (cand scrii pe hartie nu poti fi cu mintea in alta parte vs calculator / telefon / tableta; pe masura ce literele curg din varful penitei constientizam mult mai bine lucrurile pe care le gandim si pe care vrem sa le exprimam si da, nu putem „fugi” in alta parte, de aia suntem prezenti in actul scrisului)

– tehnologia tinde spre minimalism. Minimalismul asta inseamna laptop / tableta / telefon. Faptul ca sesizam degradarea ochilor cu o viteza foarte mare nu ne face sa si constientizam faptul ca se datoareaza acestor ecrane care distrug ochii din foarte multe puncte de vedere

– tot ecranele device-urilor ne furnizeaza informatii „de-a gata”. Am dat o cautare pe Google, ca test. Am cautat un tablou celebru. L-am gasit in foarte multe forme, din ce in ce mai ciuntit. Cum nu putem sa ne plimbam prin toate muzeele lumii, luam de buna informatia de pe net. Dintr-un tablou dispare mai intai un nor, apoi un personaj, mai apoi o privire e schimbata…. (si da, e foarte foarte bun articolul despre Fereastra Overton: http://foaienationala.ro/manipularea-pentru-toni-sau-fereastra-overton.html )

– omul multi tasking promovat de secolul XX, revine mai tehnologizat in secolul XXI. Cand lucrati ascultati muzica sau mai dati drumul la tv sau daca va uitati la un film mai jucati si cate un joc tampit? Ei bine asta, in timp, duce la degradarea atentiei si a spiritului de observatie, in prima faza. Astfel, odata intrati in deficit de atentie puteti primi foarte multe informatii…hai sa le spunem nu neaparat ortodoxe. Ca tot fusera alegerile mai acush si il votarati ca turma pe Iohannis, poate, cand va linistiti, va mai ganditi la subiectul asta. Sper sa va ganditi si sa si reactionati. Nu ca pana acum. Pentru ca pana acum parca l-am vazut pe Basescu multiplicat de un triliard de ori si, sincer, mie mi se pare prea mult. Prea multa mitocanie. Nu aveam nici un chef sa mai vorbesc despre politica, dar mi-a fost cel mai la indemana exemplu. Iertare!

– odata cu calculatoarele a explodat toata tehnologia. Nu vi se pare ciudat ca becurile economice ne ajuta sa platim facturi mai mici, dar ne degradeaza ochii?

Oboseala ochilor genereaza oboseala psihica, iar asta duce la deficit de atentie si concentrare, la afectarea ganditii analitice si multe alte lucruri.

O suma de detalii mici, insesizabile ne conduc spre autodistrugere, iar cand spun asta nu inseamna ca lucrurile se vor petrece in 24 de ore, ci in secole poate. So relax, voi scapati, copiii vostri insa…

Ma  distram asta vara, ca am plantat niste rosii in gradina. Stiam ca sunt seminte modificate genetic, dar am zis sa incerc. Publicitatea spune ca modificarile genetice au fost facute ca plantele sa reziste mai bine la daunatori, dar in rest, totul e la fel. Hai nu, pe bune? Pai la mine crescura niste giganti de plante. Majoritatea s-au imbolnavit. Pamantul din gradina mea nu e chimizat. Ba mai mult decat atat, pe sub pamant umbla in libertate niste elemente antisociale cum ar fi ramele. Nici apa nu le-am pus de la robinet, ci de ploaie. Rezultatul a fost dezastruos. Cele cateva rosii care nu s-au imbolnavit, insa, au facut deliciul tuturor. Gustul era ceva ce nu mai intalnisem de multa vreme.

Am plantat si uturoi „luati, doamna, ca e romanesc!” in aceeasi gradina. A iesit. Mai mult de 3mm diametrul tulpinii nu a vrut. Si la dimensiunea aia a stat tot anul.

Dincolo de orice insa, un singur gand ma framanta cel mai mult. Peste niste mii de ani, dupa ce omenirea asta, asa cum o stim noi, va trece printr-o noua extinctie si apoi va aparea o noua societate umana….va imaginati cam ce vor crede alti inteligenti ca noi despre coiul infipt in bat din fata de la CC? Acu’ sa va vad cat de bine stati cu imaginatia!

 

 

 

3 gânduri despre „Deficitul de atentie vs statuia de la CC

  1. io nu-mi dau seama ce-nseamnă aia Azi, dar’mite peste o sută de ani? Mi-amintești de o povestire SF dintr-un almanah „Anticipația” de dinainte de ’89 :
    <>
    Și da…. cam asta e cu tehnologia, ne tîmpește…. cîte numere de telefon știi e de rost? Aproape unu’?

    Apreciază

  2. Stiu toate numerele prietenilor mei, insa stiu aproximativ 2000 (doua mii) de parole, iar seara inainte sa ma culc repet tabla inmultirii si impartirii….e un fel de rugaciune…mi-e frica sa nu ma tampesc….mai tare decat a lasat natura….La mine nu e zi sa nu fac exercitii cu creierul – probleme de logica, de strategie, jocuri de tot felul, scris de mana etc.

    Apreciază

Lasă un răspuns

