Surprize in miez de canicula

dachau14

Coborasem la cafeneaua de la parterul cladirii cu parfum  interbelic in care avem birourile. Eram cu doua prietene. Si colege. In mod suprinzator, este prima data in viata mea cand nu trag o linie de demarcatie intre prieteni si colegi. Si ma bucura constatarea.

Trebuia sa facem o sedinta si am ales acest loc pe care eu il stiu de la nasterea lui si unde imi petrec adeseori weekendurile ca sa citesc in liniste, sa visez si sa scriu. Pur si simplu ma inspira.

La un moment dat ceva mi-a atras atentia. Un domn in varsta, care nici nu stiu cand intrase caci eram prea absorbita de discutie, statea sprijinit de bratul unui fotoliu si respira greu.

M-am straduit sa ma ridic, fara sa las sa se simta precipitarea mea.

– Nu va simtiti bine?

– Aaa….lasati…imi revin….caldura asta….

Parea jenat, iar eu nu pun intrebari prea multe. Is mai smuncita, asa…

– Copil, da-mi urgent o limonada strong, cu miere!

„Copil” e barmanita de la The Livingroom, un bot de fata cu fizionomie de copil, iute ca un titirez si sufletista.

– Dar nu trebuie!….

– Ba trebuie!

I-am tras fotoliul sa se aseze confortabil.

– Dar nu trebuie sa va deranjati pentru mine….Ma simt…

– Stiu, va simtiti rau din pricina caldurii. Limonada o sa va faca bine. Ce boli aveti?

– Am astm.

Ma uit in ochii domnului in varsta. Sunt albastri, sinceri, curati. Ma doboara. Nu ma las.

– Aveti inhlator sau ma duc sa cumpar?

– Am, am.

Ma uit cu neincredere. Stiu…oh, cat de bine stiu cum e cu oamenii demni!

– Zau ca am. Uitati! – si scoate din borseta inhalatorul.

– Foarte bine! Simtiti ca aveti nevoie de el acum?

Si in timp ce il intreb ii iau mana in mana mea. E o smeherie veche de cand lumea, dar tine mereu. Pulsul era puternic, insa regulat.

Intre timp vine si limonada. Expediez „copilul” din priviri. Nu era loc de povesti. Se face nevazuta in spatele barului, cu privirea la mine, gata sa actioneze la cel mai mic semn al meu. O iubesc pe copila asta!

Sa ne intelegem dintru bun inceput, pentru ai mai noi dintre voi – eu nu am sentimente ca voi. Nu simt nimic, adica. E greu sa explic, luati-o asa cum e. Si nici traducere nu am.

– Am fost la procuratura. Imi trebuia sa fac o copie dupa un act…Am rugat doamnele sa imi faca…

In timp ce incepuse sa imi spuna asta eu ma uitam la prietenele mele. Vorbeau. E bine. Ma alatur si eu in curand – imi spun. Privirea imi cade pe bratele domnului in varsta. Avea tatuaje pe ambele brate, sterse prost. Nu-l judec. Imi trece, rece, prin minte, ca ar putea fi un fost puscarias. Nu-i bai. Acum e doar un domn in varsta, imbracat la costum pe canicula asta, cu palarie si se simte rau.

Domnul imi simte privirea si isi intrerupe peroratia ascunzandu-si bratele foste tatuate cu diverse foste imagini, jenat.

Ma intorc cu spatele la el si ii arat tatuajul meu.

Ofteaza….

Imi arata un brat…Se mai vedeau urme de ceva ce parea, vag, a fi o scena cu femei….

– Am vrut sa-mi tai mana asta, doamna….dar sunt las, n-am putut….Am fost la Dachau….M-a tatuat mai pe urma incercand sa ascund….

Io, sa pic din picioare. Da’ nu pic. Is mandra si-a a dracu’! Mai tare ca fieru’. O sa pic acasa, unde nu ma vede nici dracu’, pana vine copilul.

– ….nu stiu cum si de ce…eu am trait….La procuratura nu au vrut sa ma ajute si m-au trimis in oras sa gasesc un „xerox” din asta….Le-am zis ca pentru mine asta inseamna moartea, dar nu m-au crezut…. Va multumesc pentru limonada! Stiti?….

Nu stiu nimic! – imi venea sa urlu! Sunt o imbecila care nu stie nimic! Cum sa stiu?!!!! Dachau?!!!!! Dumnezeule mare! Urletul inca sta bine ferecat in mine. Nu e prima data cand vine si imi dau seama, ca de fiecare data ca, daca ar fi sa ii dau drumul, probabil as provoca cel mai mare cataclism. DACHAU?!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

– Fiul meu e avocat. Am muncit toata viata si eu si sotia sa nu ii lipseasca nimic si saptamana trecuta ne-a spart casa. Si pentru ce? pentru 70 de mii de lei?

– Saptej de mii? Da’ aveti bani, nu gluma!

Stiu, sunt de un cretinism rar intalnit in anumite momente din viata mea, da’ sa mor de nu mi-a venit sa cad de-a-n picioarelea cand mi-a zis cati bani cash avea in casa.

– Un maruntis, doamna, un maruntis!…Stiti, noi suntem evrei…

In cazul asta, m-as converti si eu maine – nu mi-am putut opri gandul. Si totusi…Dachau?!!!!

– Toata viata ne-am dedicat-o lui si poate am gresit sa facem sa nu ii lipseasca nimic. Ditamai avocatul…Daca venea si imi spunea ca are nevoie de 20 de mii ii dadeam, ca e fiul meu.

Si ce dracului faceai cu restul de 50 de mii vere, te ducei cu ei in mormant?! – sa mor ca in situatii limita am cele mai cretine ganduri cu putinta, de-mi dau imaginar numai palme peste creieri. Si totusi…Dachau?!…..

– S-a indragostit de o frizerita si de atunci e complet razna. A vandut toate tablourile pe care le aveam in casa, iar acum…pf…..acum ne-a spart casa….Stiu, ea nu poate tine un serviciu mai mult de o luna doua, ca nu se castiga si mereu schimba salonul…dar putea sa vina sa imi ceara…

A dracu curva! – gandesc si iar imi dau palme peste creieri.

– Si? Ati chemat politia? – sigur sunt cretina, trebuie sa ma caut.

– Daaaa. Au venit, au luat amprente….tot….Tare suntem tristi…Ar fi putut lua bijuteriile sotiei, valorau mult mai mult….

Frate, esti dement, jur! Si totusi, Dachau?!…..

– Mi-am mai revenit. Va multumesc. Pot sa las restul de limonada aici si sa revin mai tarziu sa o beau?

– Desigur….

– Va multumesc ca ati platit-o dumneavoastra. Ma duc la procuratura acum….Revin….

Ma duc cu creierul in geanta…mai am o luna pana la salariu…Si totusi, Dachau?!….

Imi arata celalalt brat cu foste urme de tatuaj….

– Si pe urma m-au luat comunistii. Nu m-au tinut mult. Douaj de ani….Iar acum, copilul meu…Sunt copii care nu au dupa ce bea apa si ajung OAMENI si al meu….care a avut de toate…

– Poate tocmai de aia!

Hai frate, ca oricum am dat eu limonada aia pacatoasa.

Dachau?!!!!!!

Lasă un răspuns

