Despre pretuire

florian-doru-crihana-expozitia-eveniment-oglindiri-paradoxale-b

Ieri, de dracii ai mari, spuneam pe Fb ca, dincolo de a plange disparitia unei personalitati, ar fi bine sa invatam sa apreciem personalitatile in viata. Si nu doar din vorbe, de pe FB.

Cand a murit Marin Moraru toata lumea era in lacrimi si jale. Nu cred ca multi isi amintesc de faptul ca actorul, fiind la un moment chemat la o sindrofie cu iz politic la Cotroceni, unde i s-a dat o diploma, a spus, cu vocea lui calda si foarte trista ca n-are ce face cu bucata aia de hartie. Si nu din mandrie. Hartia aia i-ar fi folosit daca meritele lui uriase ar fi fost recunoscute printr-o pensie decenta, din care sa poata trai omeneste.

La fel s-a intamplat si se intampla cu multi altii.

Am mai scris faptul ca mi se pare o nesimtire iesita din comun aceasta campanie de achizitionare a operei lui Brancusi, in contextul in care noi ar trebui sa nu avem curajul sa ridicam ochii din pamant de rusine.

In paralalel, in viata mea se intampla un lucru minunat, doar ca el e minunat doar pentru mine si un cerc extrem de redus de oameni care inteleg.

L-am „cunoscut” pe Florian Doru Crihana dintr-un articol scris de Fifi pe site-ul ei (gasiti articolul aici ) si asa am inceput sa vorbim pe Fb; si nici o secunda nu mi-am imaginat ca vom ajunge in acest punct, astazi.

Am descoperit lucrarile sale cu care am rezonat imediat si care m-au transformat din nou in copilul curios si efervescent. Dupa o lunga perioada am inteles de ce Florian Doru Crihana = lumea larga si NU Romania.

Nu e un pictor comod. Pictura lui NU e facila. Este clar desfasurata in fata privitorului, dar NU este inteligibila in sensul larg.

Florian Doru Crihana NU se adreseaza prostilor, snobilor, incultilor. 

Pe mine m-a retrimis de multe ori la cartile de istorie, la literatura, la geografie, pentru ca mi-am dorit sa inteleg TOT ce imi spunea un tablou, pentru ca m-a facut curioasa si pentru ca m-a facut sa-mi fie ciuda ca am uitat atat de multe lucruri.

De aceea am imbratisat cu toata inima ideea Doamnei Mariana Dragu, un OM despre care o sa va povestesc altadata, de a rezerva o zi pentru copii.

Dupa siruri de conversatii telefonice pe modelul „din mana in mana pana in fund la taxatoare”, dupa un mail si mai lung, directoarea unui liceu de arta din targ mi-a spus ca „profesorii nu vor veni cu elevii la avanpremiera, ca n-au timp si nici nu au voie sa paraseasca scoala; sa vina elevii singuri, dupa ore, daca au chef”.

Atunci m-am asezat cuminte pe un scaun si am inteles. Si din nou m-a durut…Romania romanilor de azi.

In mintea mea articolul asta ar fi trebuit sa arate altfel, dar mana mea a scris ce a vrut ea. Poate ca e mai bine asa…

Pentru ca mana mea vrea sa va mai scrie doar atat:

MERGETI LA SPECTACOLE (INDIFERENT DE NATURA LOR – TEATRU, OPERA, BALET, CONCERTE) SI PLATITI BILETE!

MERGETI LA EXPOZITII DE ARTA SI CUMPARATI TABLOURILE SAU OBIECTELE REALIZATE DE ACEI ARTISTI!

DOAR ASA VA ARATATI PRETUIREA PENTRU O PERSONALITATE, NU DAND DIN GURA ‘AMPROSTEA PE FACEBOOK!

Cat despre Florian Doru Crihana, spre sansa lui, a fost descoperit inca din ’90 de niste nemti care l-au facut cunoscut si iubit in toata lumea asta, dar in mod cu totul si cu totul special, in Europa. Altfel, probabil ar fi fost un muritor de foame in Romania.

Asa se face ca mi-am dorit din tot sufletul sa schimb ceva. Asa se face ca am tras cu dintii ca aceasta expozitie a lui sa aiba loc. Si tot asa se face ca imi doresc sa realizez o premiera in Romania acestor vremuri – aceea ca, la finalul expozitiei toate tablourile expuse sa fi fost vandute deja iubitorilor de arta. Nu stiu daca asta va fi posibil, dar azi e ziua vernisajului si am niste emotii pe care nici macar nu le pot descrie in cuvinte.

De ce mai sper? Pentru ca acum un an nici nu ma gandeam sa fiu tocmai eu cea care sa aiba sansa de a-l aduce pe Florian Doru Crihana, din nou, la Bucuresti. D’aia!florian-doru-crihana-expozitia-eveniment-oglindiri-paradoxale-b

 

 

 

Un gând despre „Despre pretuire

Lasă un răspuns

